Rozmiar tekstu:

1. Opis programu

Nasze przedszkole we wrześniu 2019 roku przystąpiło do programu „Przedszkole Promujące Zdrowie”. Rozpoczęliśmy okres przygotowawczy do przystąpienia do Wojewódzkiej Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie.

Program „Przedszkole Promujące Zdrowie” (PPZ) ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do większej aktywności fizycznej oraz propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Dzięki temu cała przedszkolna społeczność (dzieci, ich rodziny oraz pracownicy przedszkola) będą cieszyli się lepszą kondycją fizyczną oraz stanem zdrowia.

Dlatego też przez cały czas trwania okresu przygotowawczego będziemy podejmować szereg inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia, które będzie owocować w przyszłości.

Zasady tworzenia przedszkola promującego zdrowie:

Podstawą tworzenia Przedszkola Promującego Zdrowie jest koncepcja promocji zdrowia i wykorzystywane w niej specyficzne podejścia, której poznanie i zrozumienie jest niezbędne dla wdrażania i rozwoju placówki.

Co to jest „zdrowie”?

Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).

Co to jest promocja zdrowia?

Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80-tych XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności. Definiuje się jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach oznacza, że ludzie mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy i wzmacniania swojego zdrowia.

Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
  • podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
  • realizuje zadania określone w obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ.

2. Nasze działania

Rok szkolny 2019-2020:

  • propagowanie zdrowego odżywiania poprzez wprowadzenie zmian żywieniowych (4 wartościowe posiłki dziennie – kaloryczność dostosowana do wieku przedszkolnego),
  • kształtowanie nawyku dzieci do regularnego picia wody,
  • kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności współdziałania, a także refleksji w oparciu o założenia edukacji daltońskiej,
  • codzienne zabawy ruchowe, ogólnorozwojowe na terenie ogrodu przedszkolnego, który jest atrakcyjnie zaaranżowany (m.in. place zabaw wyposażone w sprzęt rekreacyjno-sportowy dostosowany do wieku i możliwości dzieci, górka do zjeżdżania na sankach, ogród smakosza, w którym każda grupa ma wydzielony kawałek ziemi, aby prowadzić uprawy i hodowlę roślin),
  • bajkoterapia – codzienne czytanie dzieciom bajek, opowiadań podczas relaksu,
  • „szwedzki stół” – wdrażanie do samodzielności podczas pełnienia dyżurów w czasie posiłków, samodzielne komponowanie spożywanych potraw i przekąsek,
  • celebrowanie urodzin dzieci poprzez składanie życzeń, tańce, zabawy, obdarowanie solenizantów książeczkami urodzinowymi przez dzieci oraz serwowanie „zdrowego” tortu przez Panie kucharki,
  • codzienne zabawy ruchowe, tańce przy muzyce, gimnastyka w salach przedszkolnych, sali zabaw oraz sali widowiskowej,
  • udział w akcjach charytatywnych (zbiórka potrzebnych rzeczy dla Hospicjum Pomorze Dzieciom w Gdańsku, zbiórka karm, koców, ręczników dla schroniska w Małoszycach, Dąbrówce),
  • realizacja różnych modułów projektu edukacyjnego „Mały miś w świecie wielkiej literatury”,
  • udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców”,
  • sadzenie drzew (we współpracy z nadleśnictwem z Lęborka) w ogrodzie przedszkolnym z okazji „Dnia Drzewa”,
  • przeprowadzenie próbnej ewakuacji (pod czujnym okiem funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej z Lęborka),
  • spacery edukacyjne (na skrzyżowanie, do parku, do warzywniaka itp.),
  • udział w spektaklu teatru „Rondo” w Słupsku,
  • zajęcia terenowe w „Rezydencji Świętego Mikołaja”,
  • udział w II edycji akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Razem na Święta”,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym (m.in.: Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Lęborku, Ratusz, Muzeum, Szkoła Podstawowa nr 7 i 8 w Lęborku),
  • udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” w celu budowania właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat (gr. III),
  • autoprezentacja 6-latków (diagnoza wstępna i końcowa), budowanie poczucia własnej wartości, pokonywanie tremy,
  • udział w cyklicznych zajęciach – Wykładach Dużego i Małego Wykładowcy z projektu Polska Akademia Dzieci, we współpracy z Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym EXPERYMENT w Gdyni – przedszkolaki „Studentami Akademii”,
  • zajęcia otwarte dla Rodziców,
  • przygotowywanie soków owocowych, warzywnych, sałatek, surówek przez dzieci podczas zajęć tematycznych,
  • udział dzieci w przedstawieniach umożliwiający dzieciom kształtowanie tożsamości społecznej i narodowej, m.in.: Dzień Edukacji Narodowej, 11 listopada, Miejski Przegląd Jasełek ( zajęcie I miejsca i prezentacja jasełek dla społeczności miasta Lęborka w Sanktuarium Św. Jakuba Ap.),
  • organizacja ważnych wydarzeń i dni w oddziałach, m.in. Dzień Przedszkolaka, Chłopaka, Dziewczyny, Dzień Drzewa, Dzień Praw Dziecka, Dzień Pluszowego Misia, Andrzejki,  Mikołajki, Wigilia przedszkolna, Bal karnawałowy, Dzień Kota, Dzień Dinozaura, Pierwszy Dzień Wiosny itp.).

Rok szkolny 2020-2021:

  • utworzenie strony internetowej przedszkola i bieżące systematycznie promowanie osiągnięć dzieci i realizowanych działań,
  • kontynuowanie stosowania zasad zdrowego odżywiania, szwedzkiego stołu, „zdrowego tortu” w każdej grupie wiekowej,
  • przygotowywanie spożywania posiłków zaczyna się od nakrywania stołów obrusikami, co  stało się codziennym rytuałem nawet w grupie 3-latków,
  • wdrażanie kolejnych elementów pedagogiki planu daltońskiego,
  • spacer na skrzyżowanie w celu obserwowanie ruchu drogowego, przypominanie zasad bezpieczeństwa na drodze (wszystkie dzieci),
  • organizacja „Dnia Przedszkolaka” na sportowo w ogrodzie przedszkolnym (zawody sportowe w każdej grupie wiekowej),
  • udział w projekcie „CAŁA POLSKA PROGRAMUJE” (gr. IV),
  • wdrażanie innowacji pedagogicznej „Pierwsza Pomoc. Umiemy ratować” (wszystkie grupy),
  • udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” w celu budowania właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat (gr. III),
  • udział w przedszkolnym projekcie edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” (gr. III),
  • realizacja programu „Z kulturą mi do twarzy” (gr. I, IV, V i VI),
  • udział w akcji „Zdrowo i sportowo”, której celem jest aktywizacja ruchowa dzieci w wieku od 2 do 10 lat (wszystkie grupy przedszkolne),
  • kontynuowanie drugiej edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców” podejmującej tematykę bezpieczeństwa, kultury, historii i ekologii (gr. I, V i VI),
  • udział w wydarzeniach: „Zaprogramuj zdrowie” oraz „Bezpieczni w sieci” (wszystkie grupy),
  • wykorzystywanie zasobów przedszkolnej majsterkowni do zajęć tematycznych – działania recyklingowe,
  • cykliczne zajęcia z projektu Polska Akademia Dzieci we współpracy z Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym EXPERYMENT w Gdyni m.in. „Śmieci segreguje, planetę ratuję” (wszystkie dzieci),
  • udział całej społeczności przedszkolnej w lokalnej akcji charytatywnej (zbiórka pieniędzy, nakrętek, telefonów, baterii, pieczenie pierników dla Laury P.- dziewczynki chorej na SSA),
  • udział w III edycji akcji „Razem na Święta” – przygotowanie przez wszystkie dzieci kartek świątecznych z życzeniami dla Seniorów z Domu Pomocy Społecznej nr 1 i 2 w Lęborku,
  • organizacja we wszystkich grupach przedszkolnych ważnych wydarzeń: Dnia Dziewczyny, Chłopaka, Pluszowego Misia, Dnia Praw Dziecka, Drzewa, Mikołajek, Andrzejek, Balu Karnawałowego, Dnia Bezpiecznego Internetu,
  • multimedialny występ z okazji Dnia Edukacji Narodowej (gr. V),
  • multimedialny występ z okazji Dnia 11 listopada (gr. VI),
  • multimedialne występy bożonarodzeniowe oraz z okazji „Dnia Babci i Dziadka” przez wszystkie grupy,
  • udział w konkursach zewnętrznych m.in. „Listy do Ziemi” (gr. IV, V, VI), „Spis rolny oczami malucha” (gr. IV, V, VI), „Mój zwierzak- mój przyjaciel” (gr. IV, V, VI),
  • ujednolicenie sprzętów do segregacji śmieci w pomieszczeniach przedszkola –  4 kosze na śmieci (na papier, plastik, odpady zmieszane i biodegradowalne), aby dzieci uczyły się segregowania odpadów od najmłodszych lat,
  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – codzienne ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe, taneczne, pobyt na świeżym powietrzu (np. pokonywanie toru przeszkód itd.),
  • zachęcanie dzieci do regularnego picia wody,
  • regularne gromadzenie materiałów, publikacji i pomocy dydaktycznych dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa dzieci,
  • umieszczenie i wykorzystywanie w każdej sali kodeksu przedszkolaka,
  • wf” w każdy wtorek w gr. V i VI (dzieci przebierają się w stroje gimnastyczne),
  • „Apetyt na zdrowie”– zajęcia z pierwszej pomocy,
  • przygotowywanie zdrowych przekąsek: owocowych szaszłyków, soków warzywno-owocowych, sałatek owocowych i warzywnych (wszystkie grupy),
  • wykorzystywanie zasobów przedszkolnej majsterkowni do zajęć tematycznych – działania recyklingowe,
  • tworzenie ekologicznych ozdób bożonarodzeniowych (z pomarańczy, szyszek itp.) na choinki w oddziałach i na holu głównym (wszystkie grupy).Zajęcia tematyczne związane ze zdrowiem w grupach:
  • „Jakie to warzywa”, „Owocowy kosz Pani Jesieni”, „Zdrowie na talerzu i patyku”, „Co robić, by być zdrowym?” , „ Numery alarmowe” (gr. I)
  • „Owocowe szaszłyki”, „Numery alarmowe”, „W zdrowym ciele zdrowy duch”, „Mydło wszystko umyje”, „Zima wokół nas”, „Pierwsza Pomoc” (gr. II),
  • „Samochody specjalistyczne”, „Numery alarmowe” (gr. III),
  • „Poznajemy przepisy ruchu drogowego”, „O jak owoce” (gr. IV),
  • „Kolorowe światła”, „Znaki drogowe”, Czyj to numer”, „Jesteśmy samodzielni”, „Na straganie”, „W poszukiwaniu przepisu”, „O zdrowie dbaj”, „Zdrowe zagadki”, „Dbam o bezpieczeństwo moje i innych” (gr. V),
  • „Na straganie”, „Zdrowie na talerzu”, „Ruch to zdrowie” (gr. VI),

3. Nasze posiłki

4. Dokumenty