Rozmiar tekstu:

Priorytety i cele przedszkola na rok szkolny 2025/2026:

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  4. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii.

Praca wychowawczo – dydaktyczna jest planowana i realizowana w godzinach pracy przedszkola, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz dopuszczonych do użytku programów przedszkolnych przez Dyrektora placówki na rok szkolny 2025/2026:

1) Program wychowania przedszkolnego: „Program wychowania przedszkolnego”, Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, wyd. MAC Edukacja

2) Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu.

3) Program nauczania religii dla przedszkola „Tak! Jezus mnie kocha” – ks. dr Krzysztof Mielnicki, Elżbieta Kondrak – Wydawnictwo „JEDNOŚĆ”

4) Elementy Planu Daltońskiego

W celu uatrakcyjnienia zajęć oraz poszerzenia oferty edukacyjnej nauczyciele opracowali programy własne i wdrożyli innowacje pedagogiczne oraz inne projekty edukacyjne w naszym przedszkolu.

Programy własne:

  • „Kolorowe czwartki”,
  • „Zabawy buzi i języka”.
  • „Eksperymenty”
  • „Krok po kroku w przedszkolu”

Projekty i programy edukacyjne:

  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
  • „Zdrowo i Sportowo”
  • „Witaminki”
  • „Czyściochowa Akademia”
  • „Moje Miasto, Moja Ojczyzna”
  • „Wyzwania Bociana Teodora”
  • „Dzieci Uczą Rodziców”

Ofertę programową przedszkola poszerzają:

  • zajęcia umuzykalniająco-rytmiczne,
  • „Programowanie z wykorzystaniem ozobotów” – elementy robotyki,
  • „Kodowanie na dywanie” – zajęcia z zakresu kodowania i programowania,
  • zajęcia karate,
  • zajęcia kulinarne.

W naszym przedszkolu zajęcia prowadzone w ramach realizacji podstawy programowej są wzbogacane elementami różnych dodatkowych programów edukacyjnych i ruchowych. Z tych wykorzystywanych najczęściej można wymienić:

  • „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska,
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • Metoda Gimnastyki Twórczej Rudolfa Labana,
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Plan daltoński metoda H. Parkhurst
  • Metoda Gimnastyki Ruchowej Marii i Alfreda Kniessów,
  • Pedagogika Klanzy,
  • Aktywne słuchanie muzyki według Batti Strauss,
  • Uczymy Dzieci Programować,
  • Więcej Ruchu dla Maluchów,
  • Mali Patrioci,
  • Elementy modelu Oceniania Kształtującego i wiele innych.

Ponadto w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciele wykorzystują elementy:

  • pedagogiki zabawy (zabawy i gry integrujące grupę, wyzwalające aktywność),
  • metodę Dobrego Startu; M. Bogdanowicz (system ćwiczeń wspierających rozwój psychomotoryczny dziecka),
  • zabawy muzyczno – relaksacyjne metodą K. Orffa (metoda improwizacji ruchowej i samo wyrażanie się ruchem),
  • metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (ćwiczenia ruchowe pozwalające dzieciom na poznanie własnego ciała i orientację w przestrzeni),
  • techniki relaksacyjne,
  • technologii informacyjnych.