Rozmiar tekstu:

Rodzicu, gdy Twoje dziecko idzie do przedszkola po raz pierwszy…..

płacze, krzyczy, trzyma się Ciebie kurczowo, prosi, żeby go nie zostawiać – taką sytuację przeżywa każdy rodzic.

Co zrobić, by nasze dzieci chętnie i z radością rozpoczynały przygodę
z przedszkolem?

Wbrew pozorom to pytanie zadają sobie nie tylko rodzice maluszków, ponieważ i starsze dzieci mają trudności z adaptacją lub po wakacjach niechętnie wracają do przedszkola.

Nie ma w tym nic dziwnego lub niepokojącego. Należy pamiętać, że wrzesień jest miesiącem adaptacyjnym i nie warto wpadać w panikę. Niektóre dzieci, podobnie jak dorośli, radzą sobie z nową sytuacją łatwiej i szybciej, inne potrzebują na to więcej czasu.

Szanowni Rodzice!

Rozstanie z Wami, często po raz pierwszy w życiu, na kilka bardzo długich godzin, jest szczególnie dużym przeżyciem dla 3- czy 4-latka, ale również dla starszych dzieci.

Jeśli Wy zapanujecie nad swoimi emocjami, by dodatkowo nie potęgować u dziecka niepokoju, bo i tak w mniejszym lub większym stopniu pojawi się on w związku z nową sytuacją, to dzieciom będzie łatwiej. 

Zapewnijcie spokojnie swoją pociechę, że ją kochacie i że jest dla Was najważniejsza, dlatego przyjdziecie po nią jak najszybciej, jak to będzie możliwe, by razem spędzić czas przed dobranocką. Dobrze jest zaplanować jakieś wspólne zajęcia na popołudnie!

Ale danej obietnicy ZAWSZE  TRZEBA  DOTRZYMAĆ!!!, więc obietnica musi być przemyślana i możliwa do zrealizowania.

OTO KILKA WSKAZÓWEK  DLA POCZĄTKUJĄCYCH RODZICÓW PRZEDSZKOLAKÓW:

  1. Wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze do przedszkola mieć czas na rozmowę i nie ponaglać malucha niecierpliwie.
  2. Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, by nie przedłużać trudnego rozstania.
  3. Płaczącemu brzdącowi powiedzcie, że teraz pocieszy go Jego pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego przed końcem przedszkolnych zajęć.
  4. Wspomnijcie, że teraz czekają na niego inne dzieci, które chcą się z nim bawić i nowe zabawki.
  5. Pamiętajcie, że wszystkie dzieci, gdy tylko znajdą się w sali, włączają się w zajęcia, wspólne zabawy, posiłki – dlatego nawet przez chwilę nie pamiętają o smutku.
  6. Jeśli minęło już dużo czasu, sytuacja się nie zmienia, dobrze, by któreś z Was wzięło kilka dni urlopu. Będzie wtedy możliwość wyciszenia negatywnych emocji i stopniowego wydłużania pobytu dziecka w przedszkolu, przez co łatwiej zaakceptuje ono nową sytuację.
  7. Nawet najlepiej przygotowane do pójścia do przedszkola dzieci mogą mieć trudności adaptacyjne, przejawiające się w większości przypadków płaczem, często niechęcią
    do jedzenia, czasami gorączką i wymiotami. Należy wtedy przyjrzeć bacznie się sobie, gdyż obawy i niepokoje członków rodziny, rodziców, dziadków i opiekunów mogą w sposób nieświadomy być przekazane na dziecko i tym samym utrudnić proces adaptacji przedszkolnej.
  8. Przygotuj się, że przystosowanie się dziecka do nowych warunków może trwać od kilku dni do kilku miesięcy, np. kiedy maluch ma już wcześniejsze złe doświadczenia z adaptacją.
  9. Przygotuj się na okazywanie przez dzieci trudnych uczuć (niektóre maluchy, mimo dobrego funkcjonowania w przedszkolu, po spotkaniu z rodzicem lub wieczorem odreagowują trudne emocje), a także na to, że przedszkolak może potrzebować większej niż dotychczas uwagi i troski ze strony rodziców/opiekunów.

CZEGO NIE ROBIĆ, BY NIE ZNIECHĘCIĆ DZIECKA DO PRZEDSZKOLA:

  1. Nie spieszyć się rano przed wyjściem do przedszkola (dziecko będzie spokojniejsze, a następnego dnia nie będzie miało przykrych wspomnień).
  2. Nie straszyć malucha przedszkolem i nauczycielami.
  3. Nie łamać danego słowa – odbierać pociechę wtedy, kiedy obiecaliśmy przyjść (np. zaraz po obiedzie).
  4. Nie krytykować prób samodzielności – dziecko będzie pewniejsze siebie w grupie.
  5. Nie mówić o spaniu w przedszkolu, a poobiednie leżakowanie najlepiej nazywać „bajkowaniem”, odpoczynkiem, relaksem.
  6. Nie dawać dziecku nowych, nie znanych mu rzeczy – np. odzieży na zmianę – gdyż wzmagają one poczucie zagubienia w nowym, nieznanym otoczeniu, natomiast ,,stare’’ dodają otuchy.
  7. Nie porównywać malucha do innych dzieci, które szybciej się adoptują.Aby ułatwić dziecku przystosowanie do nowej sytuacji warto również:
  • przed przyjściem do przedszkola opowiedzieć dziecku, czego może się spodziewać, czytać książeczki na ten temat, rozmawiać o jego wyobrażeniach, obserwować starsze przedszkolaki na placu zabaw,
  • wdrażać Je do samodzielności: wybrać odpowiednie ubrania (spodnie lub spódniczka na gumce, bluzeczka wkładana przez głowę, a nie na guziki, buty na rzepy itp.), poćwiczyć w domu zgłaszanie potrzeb fizjologicznych i innych, pozwolić samodzielnie jeść czy korzystać z toalety, a także realistycznie opowiedzieć o tym, jak będzie wyglądał czas spędzany w przedszkolu,
  • starać się przychodzić po dziecko wtedy, kiedy ono się jeszcze dobrze bawi – początkowo to mogą być nawet dwie godziny, ponieważ to WY-Rodzice decydujecie o tym, kiedy odbieracie dziecko z przedszkola,
  • powiedzieć dziecku, kiedy po nie przyjdziecie (po obiedzie, przed odpoczynkiem itp.) i poinformować o tym nauczyciela,
    stopniowo, wraz z rosnącą gotowością dziecka do pozostawania w przedszkolu i po uzgodnieniu tego z nim, przedłużać czas pobytu w placówce,
  • rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z pobytem w przedszkolu, zarówno tych pozytywnych, jak i tych trudnych,
  • w okresie adaptacji starać się nie wprowadzać dodatkowych dużych zmian w życiu rodziny.

Co dzieci mówią „swoim serduszkiem” każdego ranka

  • załóż mi proszę wygodne dresy i kapcie, których nie będę musiał wciskać siłą,
  • zostaw w szatni coś na przebranie – wiesz, łyżka czasem tańczy w zupie, czasem żal mi zostawić w sali zabawki i … toaleta tak daleko wydaje się wtedy,
  • nie płacz za mną w pracy i po drodze do niej – nie robisz mi krzywdy,
  • nie żegnaj się ze mną zbyt długo, przed wejściem do przedszkola.

ZASADY POBYTU W PRZEDSZKOLU

  1. Przedszkole jest czynne od godz. 6.30 do 16.30, a rozkład dnia dostępny jest na stronie internetowej.
  2. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola przekazane osobie dyżurującej przy wejściu.
  3. Dzieci przyprowadzane są nie później niż do godz. 8.30 (przedszkole nie jest w stanie zapewnić śniadania dla dzieci przybyłych po godz. 9.00 – bez uprzedniego zgłoszenia tego faktu przez rodziców).
  4. Do przedszkola uczęszczają dzieci zdrowe.
  5. Do ogrodu lub na spacer wychodzi cała grupa (nie pozostawiamy dzieci w salach na indywidualne życzenie rodziców).
  6. W czasie pobytu w przedszkolu dzieciom nie będą podawane żadne leki.
  7. Rodzice obowiązani są zgłaszać na bieżąco wszelkie przypadki chorób zakaźnych i chorób przewodu pokarmowego.
  8. Leżakowaniem po obiedzie objęte są grupy dzieci 3- i 4-letnich.
  9. Odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się wyłącznie przez: rodziców lub prawnych opiekunów oraz osoby, które zostały w formie pisemnej upoważnione przez rodziców/prawnych opiekunów.
  10. Placówka nie odpowiada za zabawki i inne przedmioty przynoszone przez dzieci z domu oraz za przedmioty prywatne pozostawione na terenie przedszkola i ogrodu.
  11. Odpłatność za przedszkole powinna być wnoszona do 15 każdego miesiąca.
  12. Rodzice informują przedszkole na bieżąco o wszelkich zmianach umożliwiających bezpośredni kontakt z nimi (głównie aktualizacja numerów telefonów, adresów).

Szanowni Rodzice,

1 września, przyprowadzając dziecko do przedszkola, pamiętajcie o przyniesieniu dla dzieci nowoprzyjętych (grupa I i IV):

  • worka z kapciami (podpisanego)
  • odzieży dziennej i bielizny na zmianę (w razie przygody…)
  • poduszeczki i kocyka, najlepiej w materiałowym worku, koniecznie podpisanym imieniem i nazwiskiem dziecka.

 

Do miłego zobaczenia 1 września
pracownicy przedszkola